Voordelige cadeaus voor onder de boom

Gezondste drinken top 5

Gezondste drinken top 5

Bijna iedereen weet dat het goed is om voldoende te drinken. Zo werd vaak gezegd dat het nodig is om twee liter water per dag te drinken. Hier zijn wetenschappers echter op teruggekomen. Voedingsdeskundigen zijn er wel over uit dat je zo’n anderhalf à twee liter vocht per dag binnen moet krijgen, maar dat hoeft niet per se water te zijn. Je krijgt een deel van je benodigde vocht binnen via je voeding en de rest kun je aanvullen met verschillende dranken. Welke drankjes kun je het beste drinken om genoeg vocht binnen te krijgen, zonder te veel verkeerde stoffen binnen te krijgen? Dokterdokter geeft je de top 5 van het gezondste drinken!

  1. Water (ook met een smaakje)
  2. Thee
  3. Koffie
  4. Melk(vervangers) en drinkyoghurt
  5. Suikervrije frisdrank en limonade

Water

Ook al is het dan niet per se nodig om acht glazen water per dag te drinken, water is toch de gezondste dorstlesser. Het bevat namelijk geen suikers, vet, of kleur, geur- of smaakstoffen. Het is puur om je vochtgehalte aan te vullen, zonder extra voedingsstoffen binnen te krijgen. Deze krijg je waarschijnlijk toch al genoeg binnen via je voeding.

Water met fruit

Drinken van water saai? Keuze genoeg! Je kunt kiezen voor kraanwater of bronwater, plat of bruisend en met of zonder smaakje. Een smaakje kun je gemakkelijk toevoegen aan je water door stukken fruit of groente (een nachtje) te laten weken in de waterfles of -kan. Vaak wordt hier citroen, aardbei of komkommer voor gebruikt. Maar je kunt je water natuurlijk op smaak brengen met elke soort groente of fruit die je maar wil! Zo wordt je water wat minder ‘saai’ van smaak, maar is het nog steeds vrij van toegevoegde suikers en kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Supergezond en lekker dus!

Bronwater met fruitaroma

Ook een goed idee: bronwater met een smaakje. Hiermee bedoelen we kant en klaar verkochte flessen (bruisend) water waaraan een subtiel fruitsmaakje is toegevoegd. Op de ingrediëntenlijst staat dan vaak: Natuurlijk mineraalwater en natuurlijk fruitaroma.

Thee en kruidenthee

Van zwarte en groene thee staat bekend dat ze niet alleen calorie- en suikerarm zijn, maar dat ze zelfs positieve effecten hebben op je lichaam. Zo verlaagt thee je bloeddruk, je cholesterol en de kans op een beroerte. Ook hebben mensen die veel thee drinken minder vaak diabetes type 2. Het Voedingscentrum raadt mensen dan ook sterk aan drie koppen zwarte of groene thee per dag te drinken. Wel zonder suiker natuurlijk.

Daarnaast kun je ook kiezen voor kruidenthee. Officieel is dit geen echte thee, omdat het niet van de theeplant komt, maar een infusie is van andere planten. Denk hierbij aan rooibos, citroenmelisse of brandnetel. Voor kruidenthee gelden niet dezelfde gezondheidseffecten als zwarte en groene thee. Sommige kruidentheeën kunnen zelfs een negatief effect op je gezondheid hebben als je er te veel van drinkt. Het is niet verstandig om lange tijd achter elkaar veel sterrenmix, zoethout-, venkel- en anijsthee te drinken. Deze kunnen namelijk de bloeddruk verhogen of bevatten bepaalde plantengifstoffen. Maar ook kruidentheeën kun je prima met mate drinken, als je maar afwisselt.

Koffie

Ook koffie is een gezonde keuze, ook al staat het misschien niet zo bekend vanwege de cafeïne die erin zit. In kleine hoeveelheden heeft cafeïne echter een positief effect; het verbetert je concentratie en prestaties en verdrijft vermoeidheid. Houd het wel bij maximaal 4 kopjes per dag, anders kan de cafeïne wel negatieve effecten hebben.

Er wordt nog weleens gedacht dat je juist uitdroogt van koffie, omdat cafeïne ervoor zorgt dat vocht je lichaam sneller verlaat. Dit gebeurt echter pas bij grote hoeveelheden cafeïne. Houd je je aan de maximale hoeveelheid, dan krijg je meer vocht binnen via je koffie dan dat je afdrijft.

Verder bevat koffie de stof cafestol. Deze stof heeft een negatief effect op je cholesterol. Cafestol kan echter prima uit je koffie gefilterd worden door een gewone papieren koffiefilter. Ongefilterde koffie (espresso, koffie van cups, doordruk-koffie en kookkoffie) bevat dus meer cafestol dan filterkoffie en koffie van coffeepads. Van ongefilterde koffie kun je dus beter wat minder drinken, maximaal twee tot drie kopjes per dag. Het Voedingscentrum raadt het drinken van kookkoffie zelfs helemaal af.

Ook voor koffie geldt dus dat het een prima keuze is om je vochtgehalte aan te vullen, als je maar de juiste soort kiest en je houdt aan de maximale dagelijkse hoeveelheid.

Melk(vervangers)en drinkyoghurt

Melk is goed voor elk, toch? Zeker! Magere melk, halfvolle melk en karnemelk passen prima in een gezond voedingspatroon. Zuivel is namelijk een belangrijke bron voor eiwit, calcium en vitamine B12. Ook drinkyoghurt valt in deze categorie, maar daarbij moet je er wel op letten dat er geen suikers toegevoegd zijn. Toegevoegde suiker (ook uit fruit) is namelijk minder goed voor je gezondheid. Je kunt dan beter gewoon een glas melk drinken en een stuk fruit eten.

Als je geen dierlijke zuivel mag of wil eten, kun je kiezen voor melkvervangers. Dit zijn drankjes die lijken op zuivelproducten, maar dan volledig plantaardig zijn. Zo heb je bijvoorbeeld sojadrink, haverdrink en notendrink. Deze producten hebben vaak vergelijkbare voedingswaardes met dierlijke melkproducten en soms zelfs betere waardes! Zo bevatten melkvervangers minder verzadigde vetten, minder suikers (mits ongezoet) en vaak meer vezels. Vitamine B12 komt van nature niet voor in plantaardige producten en wordt daarom vaak toegevoegd aan melkvervangers, net als calcium en vitamine D.

Melk, drinkyoghurt en melkvervangers zijn dus een welkome toevoeging aan je voedingspatroon om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Let echter wel op (toegevoegde) suikers in drinkyoghurt en melkvervangers.

Limonade en frisdrank zonder suiker

In steeds meer drankjes wordt de suiker (deels) vervangen door zoetstoffen, zoals stevia. Hierdoor smaakt je drankje nog wel lekker zoet, maar krijg je geen calorieën uit suiker binnen. Zoetstoffen bevatten namelijk geen tot weinig calorieën. En omdat ze zó zoet zijn (soms wel duizend keer zoeter dan suiker of honing), is er maar heel weinig van nodig voor een zoete smaak.

Suikervrije frisdrank staat niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, maar dat is vanwege de zuren die erin zitten. Deze hebben een negatief effect op je gebit. Verder hebben suikervrije frisdrank en limonade geen aantoonbare negatieve effecten op je gezondheid. Ook de zoetstof aspartaam, waarvan soms nog wordt gezegd dat het kankerverwekkend is, is veilig te gebruiken.

Wil je dus echt per se iets zoets drinken? Kies dan voor frisdrank of limonade met zo min mogelijk suikers erin. Die zijn beter voor je gezondheid dan suikerhoudende drankjes, maar let wel op je tanden!

En smoothies dan?

Een smoothie kan in principe helpen om vitaminen en vezels uit fruit binnen te krijgen. Een fruitsmoothie komt echter wel met een aantal gebruiksvoorwaarden voordat je hem gezond mag noemen! Voor een vol glas heb je namelijk heel wat fruit nodig, terwijl het minder vult dan het eten van de losse stukken fruit. Zo krijg je gemakkelijk te veel fruitsuikers binnen als je een smoothie drinkt.

Maak je een fruitsmoothie? Gebruik dan de gehele vrucht. Gebruik dus geen (versgeperst) appelsap, maar pureer de gehele appel. Gebruik voor het maken van een smoothie daarom het liefst een blender en geen sapmachine. Op deze manier krijg je ook de vezels binnen van het fruit. Citrusvruchten en bananen mag je natuurlijk wel eerst pellen.

Het drinken van een smoothie vult minder dan het eten van stukken fruit, omdat je er niet op kauwt. Zo kun je heel snel even twee sinaasappels, een banaan en een handje bosvruchten achteroverslaan. Het Voedingscentrum geeft daarom als tip bij het drinken van een smoothie: vertraag je drinkproces door je smoothie te eten met een lepel!

Dus, wat is nu het gezondste drinken?

Wil je je dorst op een gezonde manier stillen? Water is een goede, maar zeker niet de enige gezonde dorstlesser. Er zijn genoeg andere opties die ook prima binnen een gezonde levensstijl passen. Vind je de keuze nog steeds niet genoeg? Mix dan een paar van de gezonde opties: leuk je koffie op met magere melk tot een lekkere cappuccino, maak een fruitsmoothie met yoghurt of melkvervanger erdoor, of trek een lekkere thee en koel deze af tot een gezonde ijsthee!

Auteur: Alieke de Greeuw
Bronnen: VoedingscentrumConsumentenbond

Read more https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/gezondste-drinken-top-5/

Aanvullende gegevens