Voordelige cadeaus voor onder de boom

Intermittent fasting gezond of gevaarlijk?

intermittent fasting

Je metabolisme een boost geven, eindeloos veel energie hebben én van gezondheidsvoordelen genieten zonder strikte dieetregels. Klinkt onmogelijk? Met het begrip ‘intermittent fasting’ of periodiek vasten zou het niet onmogelijk hoeven te zijn. Maar wat is intermittent fasting precies? Wat voor invloed heeft het op je gezondheid en is het niet gevaarlijk?

Wat is vasten?

Vasten wordt vaak verward met jezelf uithongeren. Dit zijn echter geen inwisselbare begrippen. Toch is vasten ook geen manier van diëten. Je zou het kunnen omschrijven als ‘het jezelf onthouden van eten en drinken voor een bepaalde periode’. Vasten is geen nieuwe rage (al lijkt dit soms wel zo). Het wordt al duizenden jaren gedaan – zo maakt spiritueel vasten al jarenlang deel uit van diverse religies. Waar we het in dit artikel over hebben is echter niet het spiritueel vasten, maar het vasten als verandering van het eetpatroon.

Hoe intermittent fasting werkt

Intermittent fasting richt zich niet op wat je eet, maar op wanneer je eet. In plaats van strikt vast te houden aan drie grote maaltijden per dag en kleinere eetmomenten tussendoor, heb je een bepaalde tijdsspanne waarin je gedurende de dag eet. Het maakt niet uit of dit een paar uur per dag is of bepaalde dagen van de week zijn. Op die momenten kun je eten wat je wilt. En het mooie van vasten is dat er niet één perfecte manier bestaat. Er zijn diverse manieren waarop je intermittent fasting kunt toepassen, waardoor je voor jezelf goed kunt bepalen wat bij jou past en wat niet.

Intermittent fasting: de verschillende manieren

Zoals gezegd zijn er diverse manieren om intermittent fasting toe te passen in je eetpatroon. De meest bekende manieren zijn:

  • Tijdsgebonden vasten: vasten waarbij je twaalf tot zestien uur niets eet. De overige uren mag je zoveel mogelijk van je gezonde voedingsmiddelen eten. De 16/8-methode lijkt hierop: hierbij vast je zestien uur, terwijl je de overige acht uur tijd hebt om te eten.
  • Vasten op afwisselende dagen: je vast bijvoorbeeld 24 uur en daarna eet je 24 uur.
  • Matig vasten: op de ‘vast’-dagen eet je ongeveer 25 procent van je normale calorie-inname.
  • Het 5:2 principe: je eet vijf dagen normaal, de overige twee dagen eet je 500 tot 600 calorieën per dag.

Voordelen van intermittent fasting

#1 De perfecte tool om gewicht te verliezen

Uit diverse onderzoeken is aangetoond dat vasten, zelfs wanneer je dit maar eens in de zoveel tijd toepast, bijdraagt aan gewichtsverlies. Zo bleek uit een onderzoek uit 2015 dat afwisselend ‘dag’-vasten het lichaamsgewicht verminderde tot zeven procent en het lichaamsvet zelfs tot 5,4 kilo reduceerde.

#2 Vasten bevordert de afscheiding van het groeihormoon

Het menselijk groeihormoon – ook wel HGH genoemd – wordt van nature door het lichaam geproduceerd. Het blijft echter enkele minuten actief in de bloedsomloop. HGH is effectief gebruikt om obesitas te behandelen en spiermassa op te bouwen. Het is belangrijk voor het verbranden van vet. Combineer HGH met vasten en je hebt een topcombinatie in handen.

#3 Vasten normaliseert het insulineniveau

Als je te veel suikers en koolhydraten binnenkrijgt, kun je insulineresistent worden. Dit lijdt tot allerhande chronische aandoeningen, zoals diabetes type 2. Hoe je dit voorkomt? Door je lichaam gevoelig te houden voor insuline. Vasten is een effectieve manier om dit voor elkaar te krijgen.

#4 Vasten kan ghrelineniveaus stabiliseren

Ghreline, ook wel het hongerhormoon genoemd, is verantwoordelijk voor jouw hongergevoel. Jezelf aan strikte dieetplannen houden en jezelf allerlei voedsel verbieden kan voor een constant hongergevoel zorgen. Wanneer je vast, heb je het misschien alleen de eerste dagen lastig. Daarna stabiliseert het ghrelineniveau in je lichaam. Zo wordt je lichaam steeds beter in het kritisch afwegen of je écht honger hebt of niet (of het nu echt ‘tijd’ is om te eten of niet). Dit maakt afvallen een stuk gemakkelijker.

#5 Het geeft rust

Ben je iemand die gewoonlijk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig is met eten, dan kan vasten op bepaalde tijden erg veel rust geven omdat je nergens over na hoeft te denken.

Nadelen van intermittent fasting

#1 Niet geschikt voor iedereen

Intermittent fasting is niet voor iedereen aan te raden. Het is heel belangrijk om deze manier van eten heel bewust in te zetten. Je zal de gezondheidsvoordelen alleen ervaren als je het op de juiste manier toepast.

Bij een schommelende bloedsuikerspiegel door diabetes of ernstig overgewicht kun je er beter niet aan beginnen. Ook als je in de groei of zwanger bent is het niet aan te raden. Als je een eetstoornis hebt of hebt gehad kan het zelfs gevaarlijk zijn voor je gezondheid om ermee te beginnen.

#2 Discipline

Vasten is niet makkelijk. Je moet dit echt doen op discipline, vooral wanneer je er net mee begint. Het kan erg lastig zijn en je kunt te maken krijgen met kwaaltjes zoals hoofdpijn en futloosheid. Eetbuien liggen op de loer als je het niet serieus neemt of half doet.

#3 Ongezellig

In gezelschap zal je op de proef gesteld worden als je besluit om te vasten. Het is niet “gezellig” om niks te eten. Veel mensen zullen je gaan vragen waarom je het doet en zich ermee bemoeien. Dat kan onprettig en ongezellig zijn.

Pas deze vier stappen toe als je gaat vasten:

  1. Bepaal welke manier van vasten je wilt gaan doen

Begin rustig en onderzoek hoe je lichaam reageert. Tijdsgebonden vasten is hiervoor ideaal. Begin bijvoorbeeld met twaalf uur niets eten. Dat kan gemakkelijk door na de avondmaaltijd niets meer te eten en pas twaalf uur later te ontbijten. Ga in kleine stapjes en bouw het op.

  1. Stel een helder doel op

Weet waarom je het doet. Wat wil je bereiken? Meer energie? Wil je afvallen?

  1. Bereid je goed voor

Zorg ervoor dat je gezonde voeding in huis hebt voor de momenten dat je wel eet. Maak eventueel een schema.

  1. Luister naar je lichaam

Luister naar de signalen van je lichaam. Wees nieuwsgierig. Hoe reageer je op honger? Durf ook te luisteren als je wel eten nodig hebt terwijl het volgens je schema niet mag. Elke dag is anders en soms gaat het makkelijk en soms niet. Discipline en doorzettingsvermogen is noodzakelijk, maar luister ook als je merkt dat het echt niet goed gaat.

Intermittent fasting: gezond of gevaarlijk?

Als je intermitted fasting op de juiste manier toepast kan het een goede gezonde manier zijn om je gezondheid en gewicht op peil te houden. Het geeft je lichaam de ruimte om op te kunnen ruimen en optimaal te gaan functioneren.

Toch werkt het niet voor iedereen en kan het voor sommige mensen zelfs gevaarlijk zijn. Heb je een eetstoornis gehad, ben je in de groei of heb je diabetes? Begin er dan niet aan.

Ben jij gezond en bewust en wil je het proberen? Let er dan op dat je uitgebalanceerd eet op de dagen of momenten dat je wel eet. Zorg dat je belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt via vlees, vette vis, eieren, noten, zaden, pitten, oliën, groenten en fruit. Drink daarnaast veel water en thee.

Houd er, vooral als je net begint, rekening mee dat je voldoende tijd neemt om te ontspannen, pas je beweeg- of sportritme erop aan en zorg voor voldoende slaap.

Auteur: Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver voor Jasperalblas.nl

Read more https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/intermittent-fasting-gezond-gevaarlijk/

Aanvullende gegevens